Een conflict is een botsing tussen mensen en ieders eigen waarheden. Bij conflictoplossing begeleid ik het stap voor stap onderzoeken van de verschillende waarheden en de oorsprong hiervan.
Ten eerste verdiep ik door te reflecteren op de interactiepatronen die zijn ontstaan en te benoemen wat hier de voor- en nadelen van zijn. Vervolgens ondersteun ik bij het onderzoeken hoe ieder vanuit zijn eigen rol en positie regie en verantwoordelijkheid kan nemen om positieve invloed uit te oefenen op de ontstane probleemsituatie. Naast het systemische perspectief, betrek ik de veranderopgave van de organisatie bij mijn aanpak (veranderkundig perspectief). Ook hoe de organisatie is ingericht en gestructureerd, is onderdeel van mijn werkwijze (organisatiekundig perspectief).
De reikwijdte aan type vragen is breed. Aan de ene kant van het spectrum kan het gaan over het leren omgaan met conflicten en elkaar leren aanspreken op gedrag.
Aan de andere kant kan het gaan over een acute werksituatie die onhoudbaar is en waar snel acties ondernomen dienen te worden, omdat er anders een crisis uitbreekt met verstrekkende gevolgen, zoals uitval van professionals of vermindering van de kwaliteit van het primair proces.